Skånska Min Doktor kan bli årets internationella startup

Malmöföretaget Min Doktor har sedan starten 2013 vunnit flera priser och utmärkelser för sitt arbete med att utveckla vården. 2017 vann företaget och dess grundare Magnus Nyhlén både den svenska och den nordiska finalen av tävlingen Nordic Startup Awards och snart är det dags för den globala finalen. Den 11–14 december hålls den stora galan Global Startup Awards i Changsha, Kina där Nyhlén och Min Doktor har chans att bli ”Founder of the year” respektive “Startup of the year” på internationell nivå.

– Det är en stor ära att få representera Min Doktor och Sverige i ett internationellt sammanhang som uppmärksammar världens mest intressanta startups. Jag ser fram emot att möta den globala startup-arenan, säger Magnus Nyhlén, läkare och grundare av Min Doktor.

Nyhlén är tech-entreprenören som i 30-årsåldern skolade om sig till läkare. Under utbildningen såg han att samhällets ökade digitalisering innebar stora effektiviseringsmöjligheter men att landstingen inte hade hängt med. Där och då såddes fröet till det bolag som blev Min Doktor och som blev först i Sverige med att erbjuda digital läkarkontakt, till en början endast vid urinvägsinfektioner.

I våras utsågs Magnus Nyhlén till Årets Digitala Svensk av tidningen Fokus som särskilt uppmärksammade att Min Doktors tjänst kan ”göra det lättare att mötas” och ger personer som bor långt ifrån närmsta vårdcentral ett smidigare sätt att söka vård.

– Utvecklingen har gått otroligt snabbt tack vare skickliga medarbetare som brinner för att hela tiden göra tjänsterna bättre både vad gäller patientsäkerhet och vad gäller resurseffektivitet. I dag behandlar vi allt från psykisk ohälsa till astma och andra kroniska sjukdomar, säger Magnus Nyhlén, läkare och grundare av Min Doktor.

Nu, sex år sedan starten, har Min Doktor handlagt nästan en miljon digitala patientärenden och är i full gång med att även öppna fysiska Vård&Vaccin-mottagningar i samarbete med Apotek Hjärtat runt om i landet. På mottagningarna kan patienter göra drop in-besök för vardagliga hälsobesvär, undersökningar och få vaccinationer exempelvis mot influensa, TBE och mässling.

– Vi tror att alla tjänar på en sjukvård som arbetar mer förebyggande. Genom att erbjuda hälsokontroller på våra mottagningar hoppas vi kunna förebygga livsstilssjukdomar. På så sätt kan man förhindra onödigt lidande och hålla nere kostnader, och det är något jag ser fram emot att diskutera på plats i Changsha under galans fyra dagar, säger Magnus Nyhlén, läkare och grundare av Min Doktor.
Bild på Magnus Nyhlén

Min Doktor tävlar i Global Startup Awards, i Changsha, Kina
För ytterligare information:

Petronella Warg, ansvarig för samhällsrelationer, +46 10-16 00 406, Head of Corporate Communications press@mindoktor.se eller besök www.mindoktor.seMin Doktor är Sveriges ledande digitala vårdgivare. Min Doktor vill öka tillgången till snabb och säker läkarvård genom att använda ny teknik till att ge patienten större kontroll och läkaren en effektivare arbetsprocess. Läkarbesök enligt Min Doktors modell är kostnadseffektivt för både patient och samhälle.