Vem är du och vad gör du på Min Doktor?
– Jag heter Gerda Nilsson och jag är specialistläkare inom allmänmedicin och har jobbat på Min Doktor i tre och ett halvt år. Jag tog jobbet som en tillfällig grej, men insåg att det här troligen blir min framtid. Tiden har bara flugit förbi, jag har haft så roligt.
Vad är det som är så skoj?
– Det är flera anledningar. Dels är det ett omväxlande arbete med många olika patientmöten och med olika utmaningar i hur vi kan hjälpa patienterna där de är, och dels finns det en stor valfrihet i hur jag vill lägga upp min arbetsdag och mitt arbete. Det är flexibelt och det funkar bra med livspusslet, samtidigt som jag väldigt sällan blir stressad över jobbet.
Hur är det att träffa dina patienter digitalt?
– Innan jag började på Min Doktor trodde jag att patientmötet skulle kännas mindre personligt, men med tiden lär man sig hur man möter en patient digitalt på bästa sätt. Vi kan samla in samma information för att bedöma besvär digitalt som vi gör vid ett fysiskt möte, och så klart skicka för provtagning vid behov, men också få till fina samtal med patienterna – vare sig det sker via chatt eller ibland via video.
Tre och ett halvt år är lång tid, vad är det som gör att du trivs så bra på Min Doktor?
– Först och främst gillar jag att vara en del av den digitala utvecklingen, det är givande och lärorikt. För det andra är Min Doktor en väldigt bra och uppstyrd arbetsplats, vi har tydliga riktlinjer och en bra support som stöttar oss. För det tredje har vi ett stort nätverk av kollegor med barnmorskor, sköterskor, psykologer, sjukgymnaster och många läkarkollegor. Vi lär oss av varandra och har peer review där man får vara med att bedöma en kollegas journalföring, patienthantering med mera och där man själv blir bedömd anonymt vilket är otroligt lärorikt. Chattkanaler, utbildning och olika träffar gör att jag aldrig känner mig ensam och ständigt utvecklas.
– Sist men inte minst får man vara med i utvecklings- och förbättringsarbete och när något behöver göras så sker det snabbt. Det är otroligt skönt att jobba med den farten. Det ständiga förbättringsarbetet är också till fördel för patienterna, det blir mer patientsäkert. Vi förbättrar konstant för våra patienters skull, exempelvis bättre triagering eller smidigare lösningar för återbesök och återkommande patienter, vilket jag har en hel del av och tycker om.
När är du riktigt nöjd på jobbet?
– När jag har hjälpt en patient och känner mig behövd. Framför allt när jag hjälper någon som har mått väldigt dåligt eller har väntat länge innan hen sökte hjälp. Vi får mycket positiv feedback vilket är skönt.